Nieprawidłowa segregacja odpadów

Zgodnie z aktualnymi przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Związku Międzygminnego „Czysty Region”, każdy właściciel nieruchomości jest zobowiązany do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów.

Jak segregować odpady komunalne? Sprawdź tutaj

SPEŁNIENIE OBOWIĄZKU SEGREGACJI ODPADÓW

Wymóg selektywnego zbierania odpadów komunalnych przez właściciela nieruchomości uznaje się za zachowany, gdy odpady komunalne zebrane są:

  • w podziale na odpowiednie frakcje zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Związku;
  • w odpowiednich dla danego typu nieruchomości pojemnikach, workach, kontenerach przeznaczanych do zbierania tych odpadów, a w przypadku nieruchomości zamieszkałych jednorodzinnych kompostujących bioodpady, w przydomowym kompostowniku.

NIEDOPEŁNIENIE OBOWIĄZKU SEGREGACJI ODPADÓW
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach określa postępowanie Związku oraz podmiotu odbierającego odpady komunalne w przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych (art. 6ka ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).

Jeśli odbiorca odpadów stwierdzi naruszenie zasad segregacji:
1) odmawia odbioru odpadów w ramach frakcji zbieranej w danym pojemniku lub worku,
2) powiadamia o tym właściciela nieruchomości umieszczając właściwą naklejkę na pojemniku lub worku:
  • W przypadku, gdy w pojemniku stwierdzono odpady komunalne, które powinne były zostać wrzucone do pojemnika przeznaczonego dla innej frakcji (np. odpady zmieszane w pojemniku przeznaczonym na tworzywa sztuczne lub szkło): przykleja trójkątną naklejkę i odbiera te odpady jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne w najbliższym terminie odbioru odpadów tej frakcji wynikającym z harmonogramu;
  • W przypadku stwierdzenia odpadów  niepodlegających (zgodnie z Regulaminem) gromadzeniu w pojemniku lub  niepodlegających zbieraniu z terenu nieruchomości lub niebędących odpadami komunalnymi (np. odpady budowlane w odpadach zmieszanych, odpady niebezpieczne w pojemnikach, zderzaki samochodowe w tworzywach sztucznych itp.): przykleja prostokątną naklejkę oraz pozostawia pojemnik bez odbioru. Pojemnik zostanie odebrany wówczas, gdy nie będzie zawierał odpadów niepodlegających (zgodnie z Regulaminem) gromadzeniu w pojemniku lub niepodlegających zbieraniu z terenu nieruchomości lub niebędących odpadami komunalnymi.
3) odbiorca odpadów powiadamia Związek i przekazuje dokumentacją fotograficzną,
4) po odebraniu odpadów usuwa naklejkę z pojemnika.

Z_A_SEGREGACJA_PNG_120x90
Naklejka trójkątna - stosowana w przypadku, gdy w pojemniku stwierdzono odpady komunalne, które powinny były zostać wrzucone do pojemnika przeznaczonego dla innej frakcji (np. odpady zmieszane w pojemniku na przeznaczonym na tworzywa sztuczne lub szkło)

z_a_segregacja_zmieszanych_prost